Rehberlik Servisini Tanıyalım

Sevgili Öğrenciler ve Sayın Veliler,

Bu bilgiler okul psikolojik danışmanımızı ve rehberlik servisini tanıtmak, rehberlik servisine bakış açınızı oluşturarak bu hizmetlerden daha çok faydalanmanızı sağlamak amacıyla hazırlanmıştır.

15.03.2024 46

GÜZELKIYI ORTAOKULU
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK SERVİSİ

PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK NEDİR?

Okul rehberlik hizmetlerinin esasını oluşturan rehberlik kavramına genel bir bakış açımızın olabilmesi için önce “rehberlik nedir?” sorusuna cevap bulmamız gerekmektedir. Rehberlik; bireyi tanımak, bireyin kendi kendisini tanımasına yardımcı olmak, problemlerini çözmesi, gerçekçi kararlar alması, kapasitesini geliştirmesi, çevreye uyum sağlaması ve böylece kendini gerçekleştirebilmesi için ilgili profesyonel kişilerce bireye yapılan sistematik yardımdır.

Rehberlik hizmetleri bütün öğrencilere açıktır. Tüm öğrenciler bu hizmetten yararlanabilir. Rehberlik hizmetleri sadece uyum sorunu gösteren veya başarısız olan öğrencilere değil, kendini tanıma, geliştirme ihtiyacı olan herkese açıktır.
Rehberlik hizmetlerinden yararlanabilmenin ilk şartı gönüllülüktür. Birey görüşme için istekli, sorunlarını açmaya ve yardım almaya hazır olmalıdır. Bunun için de karşılıklı güven sağlamak gerekir. Rehberliğin bir diğer temel ilkesi gizliliktir. Gizlilik ilkesi, rehber öğretmen ve öğrenci arasında geçen konuşmaların kesinlikle bir başka kişiye aktarılmaması demektir. Yapılan görüşmeler hakkında öğrencinin izni alınmadan bir başkasına bilgi vermek veya yorum yapmak rehberliğin amacı ve rehberliğin anlayışıyla bağdaşmaz.

Rehberlik, öğrencinin yapamadığını onun yerine yapmak veya bireye doğrudan yapılan tek yönlü bir yardım değildir. Olayların nedenleri ve sonuçları hakkında karşılıklı tartışılarak, öğrencinin önüne farklı seçenekler sunulur. Seçim yapabilmesi için yol gösterilir. Öğrenci bu seçeneklerden içerisinden birini kendi isteği ve iradesi ile seçme hakkına sahiptir.
Kendini gerçekleştirmekte olan öğrenci, kim olduğunu bilirken, kim olabileceğini de fark ederek tutarlı bir görüşe sahip olur. Geleceğe dönük, kendine saygı duyan ve kendini olduğu gibi kabul eden bir kişilik gelişecektir.

Rehberlik servisinin işlevi öğrencinin kendini gerçekleştirmesine olumlu katkılar sağlayıp, yardımcı olmaktır.

 
Psikolojik danışma, kişisel, sosyal, eğitimsel ve mesleki konularda kişilerin amaçlarını belirleme, karar verme, var olan problemlerini çözmesine yardımcı olma ve benzeri konularda -tarafsız, kişilik haklarına saygılı, güven ve gizliliğe önem veren –yardım aldığı bir gelişim sürecidir. Bu hizmet sadece belirtilen alanda eğitim almış kişiler tarafından koruyucu sağlık hizmetleri kapsamında tüm bireylere yöneliktir. Psikolojik Danışma ve Rehberlik hizmetleri öğrencinin kapasitesine uygun şekilde en iyi önlemleri alarak kendini geliştirmesine yardım etme sürecidir. Bu hizmet küçük yaş gruplarında velilerin desteği ile gelişim alanlarını en iyi şekilde desteklemeye yönelik danışmanlık hizmetini kapsamaktadır. Rehberlik Servisinden bireysel olarak faydalanmak için , Sınıf Rehber Öğretmeninizi görüşülecek konu hakkında bilgilendirerek Rehber Öğretmenden randevu alabilirsiniz.

ETKİNLİKLERİMİZ
 
Öğrenci Tanıma çalışmaları
Öğrencilerin okula geldikleri andan itibaren yaş gelişim düzeyine göre tüm gelişim alanları dikkate alınarak yapılan gözlem, görüşme,test ve tekniklerden oluşan çalışmalardır.
 
Broşür ve Bültenler
Anne babaları bilgilendirmeye yönelik olarak hazırlanmaktadır.
 
Problem Odaklı Grup Çalışması (Velilere veya Öğrencilere yönelik)
Öğrencilerin veya velilerin yaşadıkları ortak problemlerin paylaşılması amaçlı kurulan gruplardır.
 
Bireysel Görüşmeler ve Veli Görüşmeleri
Öğrencilerin gelişimini izlemek amacıyla bireysel görüşmeler ve veli görüşmeleri yapılır. Öğrenciyi izleme amaçlı görüşmelerin dışında, sorun yaşandığı durumlarda ve ihtiyaç duyulduğunda velilerle destek görüşmeleri yapılır.

Psikolojik Danışma ve Rehberlik Hizmetleri nedir? Ne değildir?
Öğrencilerin sorunlarını gerçekçi bir gözle görüp, uygun çözümler bulmaları için yol göstermektir.
Sorunları öğrenciler adına çözmek değildir.

Öğrencilerin yapabileceğinin en iyisini yapması için yardımcı olan, tüm öğrenci ve velilere yönelik bir hizmettir.
Sadece Problemli öğrencinin gittiği bir yer değildir.

Rehberlik karşılıklı anlayış, hoşgörü ve saygı ilkesine dayanır.
Disiplin, yargılama ve ceza yolu değildir.

Test ve anket öğrenciyi tanımak için kullanılan araçlardır.
Rehberlik sadece test ve anket uygulamak değildir.

Görüşmelerde gizlilik ilkesi esastır.
Bilgiler öğrencinin rızası olmadan 3.kişiler ile paylaşılmaz.